Mot slutet av del 1

Vi närmar oss slutet av del 1. Förra veckan var vi… upptagna… och jobbade alltså inte med kandidaten. Med bra planering ligger vi ändå helt rätt i schemat.

Det var ett tag sen vi uppdaterade workbooken, och har sedan dess hunnit med en del. Mycket prototypande har vi smugit in, vilket väl är det folk vill se? Jag hade det. Calle som skriver, för övrigt. Så vi börjar gå igenom det grafiska vi prototypat fram.

Pjäser

Spelet är som sagt ett brädspel mer eller mindre, och pjäser av något slag kommer vara det spelaren kontrollerar. Med detta påbörjades sketchande på hur dessa skulle kunna se ut:

Image

Första versionen. Försökte hålla det abstrakt men ändå kopplat till temat. Kopplingen vägde så mycket åt det abstrakta att jag själv hade svårt att hitta förklaringar till kopplingen. Detta är ett problem. Om vi själva inte kan se kopplingen, hur ska spelaren kunna?

Image

Samma problem här, men med ett klarare tema under processen. Tema som i pjäsernas koppling till varandra, som alltså var antika Grekland. Goda möjligheter att kombinera pjäserna här med, vilket är centralt i spelet.

Image

Kanske visa pjäserna som livsåskådningar? Däremot inte som kors och darwin, utan något som den påläste kan koppla och den vanliga spelaren kan ha en aning om. Problem att hitta historiska symboler för sekulär humanism, i kontrast till kristendomen.

Image

Pjäserna kanske är olika sorters argument? Det är en debatt/dialog som förs på spelfältet trots allt. Vad är det för tanke eller hänvisning bakom det som sägs? Detta kanske är det som kombineras fram ur livsåskådningspjäserna?

Mycket intressant! Men inte bara pjäser har målats utan även världar, vilket hittills har fått ett större fokus. Min enda förklaring till detta är att det är roligare, vilket jag tycker är okej just nu då detta är före schemat. Japp.

Världar

Vi har faktiskt kommit på en cool struktur till världarna och spelet i sig! Vi vill hålla en koppling till vad som händer runtom spelet samtidigt som det sker i faktiska spelet. Detta kan kännas självklart, men det känns extra viktigt för mig personligen. En värld som transformeras under din resa, på grund av din resa.

Image

Här är min lilla chart på hur världen/världarna i spelet progressar! W står för World, L står för Level. Så, W1L3 är värld 1, nivå 3. Spelet är tänkt att innehålla 3 världar, med 3 nivåer i vardera.

Spelet börjar med debatt, går över till dialog och avslutas med synthesis. Sista steget är det skakigaste, som i vi är inte hundra på om det är något som vi kan göra eller kommer funka, men det funkar preliminärt. Första världen visar debatt, med två klara sidor som strider mot varandra utan att komma någon vart. Därefter ser vi dialogen, då de två sidorna har förts samman till en ny. Sedan, återigen skakigt på detta, plockas världen isär för att bli en enhet. Längst ner kan ni se en liten storyboard som kan göra det hela lite tydligare.

Image

Okej, denna bilden målades innan strukturen ovan kom fram. Men strukturen kom fram ur en diskussion av denna bilden! Den är inspirerad av Paul Cézanne’s tavlor, i palette och stil. En nybörjarvärld var tanken här, men ändå abstrakt. Detta triggade diskussioner om den första världen ska vara varm och välkomnande, eller om det istället bör öppnas i en mer kaotisk värld.

Image

Denna kom kort efter vår diskussion, med vår struktur i tanke. Två sidor krockar, eller vägrar mötas. Elden stöter bort isen (det är eld och is), och isen kyler bort elden. Men vad händer om de två slår samman? Man får vatten(!). Härifrån har vi vår progresssion! Världen är först debatt, med eld mot is, som sedan förs samman i en dialog och skapar därmed vatten. I nästa värld kan spelaren dyka in i vattnet för att komma djupare in i världen! AH VA COOLT! Viktigt att tänka på här är att det vi försöker visa inte är en fysisk värld, så vad som finns djupt ner i havet kan vara vad som helst. Inte nödvändigtvis konstiga fiskar. Kanske en helt ny värld eller objekt som kan visa det vi vill visa.

Vad mycket text det blev.

Utöver detta(…) har vi även jobbat mer på vår text. Vi har kollat mer på kristendom och sekulär humanism, vilket självklart är en viktig del i arbetet. Sekulär humanism är något relativt nytt för oss båda, så ett kanske större fokus har legat i att hitta information om deras etik och moral. Vi har varit noggranna med att mäta dessa sidor mot varandra, och inte bara leta efter skillnader. Det är intressant för spelet, men något som är kanske ännu intressantare är dess likheter. Även om det som står i bibeln inte överensstämmer ord för ord i humanisternas manifest, så finns där jämlikheter för båda sidor. Kanske mer än vad man tror, men detta beror såklart på hur de båda tolkas. Med så subjektiva ämnen är det svårt att inte hitta det man vill hitta, vilket kan vara i sig kan vara giftigt. Om vi ser en likhet och väljer att framföra den, kan då inte en kristen/humanist säga ifrån från deras tolkning?

Nja, njääh, meeeh… Det är svåra grejer! Ska bli intressant att speltesta för att se om vi får fram lite nya perspektiv för den vanliga spelaren!

Leave a comment