Vecka 1/Del 2 – Presentation och Planering

Presentation

Med en uppkommande opponering och examinerande presentation satte vi veckans schema på förberedelser inför de två.  Våra förhoppningar var att få sätta igång produktionen på en gång, men valde istället att fokusera på att få en presentation som håller hög kvalité, likaså med opponeringen.

Det finns alltså inte så mycket att skriva om själva arbetet, då det har fått vänta. Vi har däremot skrivit ett preliminärt schema över arbetet, inte bara för att veta vad vi ska jobba med varje dag utan även för att få en känsla för scope. Vi har diskuterat idéer för spelet under hela del 1, så många av dem har hamnat i en stor hög. Denna hög har nu organiserats och staplats till ett fint torn, som vi ska ta tag i en bit åt gången.

Planering

Något vi märkte rätt snabbt var hur ont om tid det egentligen var. Vi vill hellre se en kvalité över kvantitet, då detta känns viktigt för att intressera spelaren från allra första början. Om spelet ger ett dåligt första intryck och vi inte lyckas få honom/henne att spela igenom den första minuten, kommer vi självklart inte heller lyckas få honom/henne att påverkas av spelet. Däremot, om spelet är så kompakt att det blir ett spel på 10 minuter, kan den då ge ett starkt nog intryck på spelaren? Även om vi inte siktar på att spelet ska vara just 10 minuter, hoppas vi att denna nerskalade version ändå kan framföra kärnan i projektet.

Vi har nu en klar vecka framför oss; vi vet att vi ska jobba i Unity, vi vet vilka spelmekaniker där ska vara och vi har en aning om hur det ska framställas estetiskt. Detta kommer från de dagar vi klämt in prototyp-arbete från del 1, vilket har hjälpt oss få denna chans för en rivstart. Med erfarenhet i Unity från förra projekt kommer programmeringsdelen inte bli en nylärandeprocess, samma med den tekniska biten av estetiken. Samma med spelmekanikerna, då vi vet vad spelaren ska göra, och den grafiska med övergripande koncept på spelvärldarna.

WorldClashWorld Clash rough concept (Egen bild)

Så, även om vi denna vecka inte börjat komma igång med den producerande biten av projektet så har vi ändå en bra idé över hur det kommer gå till. Vi har lagt grunden för projektets produktion, och kan med den börja bygga upp själva spelet. Delar av spelet har fått skäras av, men detta var förväntat och vi känner oss inte oroliga över det. Hur själva spelet kommer bli återstår däremot att se.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: